Webshop beheer uitbesteden

Heb jij een webshop en kost het beheer je (te)veel tijd? Overweeg dan om het beheer uit te besteden. Ik kan je daar op meerdere vlakken bij helpen! Ik heb ervaring met webshop beheer van diverse marketplaces.

Werkzaamheden webshop beheer

Het opzetten en onderhouden van een webshop kost veel tijd. Kostbare tijd die jij als ondernemer vaak niet hebt. Heb je wel eens overwogen om deze werkzaamheden uit te besteden? Zodoende kan jij je blijven focussen op het verdere succes van je bedrijf.

Als ervaren productmanager met een marketingcommunicatie achtergrond kan ik je ondersteunen bij het opzetten en beheren van jouw webshop. Zo heeft een opdrachtgever onlangs hun nieuwe webshop gelanceerd. Voor dit project heb ik achter de schermen verschillende werkzaamheden uitgevoerd. In deze blog licht ik deze werkzaamheden toe zodat je een beeld krijgt van webshop beheer taken die je aan mij kan uitbesteden.

Content schrijven

Voor verschillende productgroepen heb ik de content geschreven. Omdat deze opdrachtgever naast zijn eigen webshop met meerdere marketplaces (waaronder Bol en Blokker) werkt, verschilt de content per marketplace. Zo is de content afgestemd op de doelgroep / gebruikers per marketplace. Ook gelden er per marketplace verschillende eisen voor velden die ingevoerd moeten worden. Denk aan afmetingen, vorm of kleur. Daarin zit onderling ook weer verschil, de ene marketplace herkent meer dan de andere.  Bijvoorbeeld dat limegroen herkent wordt als groen. Het blijft daarom noodzaak om per item alle velden en teksten na te lopen. Daarnaast is het ook nodig de opmaak van de tekst in de front end te controleren.

Afbeeldingen uploaden en categoriseren

Voordat afbeeldingen van items geüpload worden, is het aan te raden een vaste fotovolgorde te bepalen. Verkoop je naast je eigen webshop ook op andere marketplaces? Dan weet je dat bepaalde marketplaces hier ook eisen aan stellen. Bijvoorbeeld geen sfeerbeeld als hoofdafbeelding. Het kan voorkomen dat bij bulk uploads niet alle afbeeldingen mee zijn genomen of dat de volgorde of grootte/format van de afbeeldingen niet juist is. Dit was ook bij dit project het geval. Ik heb alle items in de front end gecontroleerd en indien nodig in de back end (CMS) handmatig aangepast. 

Daarnaast is een belangrijk onderdeel van webshop beheer dat je met het formaat en de grootte van de afbeelding rekening houdt. Niets is vervelender dan dat een afbeelding niet of traag laadt.

Producten linken aan de juiste productgroepen

In een webshop deel je producten onder in verschillende productgroepen / categorieën.  Zodoende kan de klant het item sneller vinden en het bevordert ook de cross sales. Bij dit project bleek dat tijdens de migratie niet alle items gekoppeld waren aan een of meerdere productgroepen. De betreffende items heb ik handmatig gekoppeld aan de juiste groep(en). Als ik vond dat er een productgroep miste of niet logisch was, is die aangemaakt of aangepast.

Cross selling

Maak het jouw klanten zo makkelijk mogelijk en voorkom dat ze moeten zoeken naar bijbehorende artikelen. Zo heb ik voor deze webshop de cross selling voor de schaduwdoeken en de bijbehorende montagesets ingericht. 

Bij het afrekenproces van een schaduwdoek wordt de juiste montage set weergegeven welke met 1 klik nog voor het afrekenen aan het winkelmandje kan worden toegevoegd. Dit bevordert de sales en voorkomt retouren.

Pricing

Een andere taak die bij dit webshop beheer project hoorde was de pricing. Voor meerdere productgroepen van het assortiment heb ik de multiprice ingevoerd. Dit houdt in dat de klant korting krijgt als hij of zij meerdere items koopt. Variabel is hierbij de productgroep, het type kant, het aantal items tot wanneer de eerste prijs geldt en de korting. Een klus waarbij de voorbereiding erg belangrijk is en de uitvoering secuur moet gebeuren.

Uitbesteden

De webshop van deze opdrachtgevers is inmiddels live en het resultaat mag er wezen! Ook na de oplevering ben ik nog betrokken bij het webshop beheer.

Het opzetten en beheer van een webshop nemen veel tijd in beslag. Zo kost controle van de front end en handmatige aanpassingen in de back end veel tijd. Zeker als dit niet jouw core business is en jij je liever focust op het verder groeien van je bedrijf. Door deze werkzaamheden uit te besteden creëer jij tijd voor die focus.

Contact

Neem geheel vrijblijvend contact met mij op om de mogelijkheden te bespreken. Samen kunnen we kijken waar jij tegenaan loopt en hulp bij kunt gebruiken bij. We delen de webshop beheer werkzaamheden op in projecten zodat het overzichtelijk en behapbaar blijft. Het voordeel van mij inhuren is dat ik flexibel inzetbaar ben en vanuit huis werk. Daarnaast werk ik doelgericht en met oog voor detail.

Wil je eerst meer lezen over mijn achtergrond en projecten? Lees dan gerust hier verder.

Jen

Misschien vind je dit ook leuk

voordelen Virtual Assistant
Virtual Assistant inzetten? Dit zijn de 10 voordelen!

Ben jij een kleine zelfstandige of werk je voor een stichting of vereniging? Wil je werk uit handen geven waar je zelf niet aan toekomt? Het inzetten van een Virtual Assistant is dan de ideale oplossing. Twijfel je nog? Lees hier de 10 voordelen van samenwerken met mij.

hybride werken
Hybride werken; op ontdekking naar de juiste balans

Hybride werken: we gaan op het werk langzaam weer terug naar het oude, naar hoe het was vóór corona, naar het ‘nieuwe normaal’. Althans, dat is wat ik de afgelopen weken steeds vaker lees en om me heen hoor. Ik merk dat dit me helemaal geen fijn gevoel bezorgt en het houdt me aardig bezig.

Schuiven naar boven