Virtual Assistant inzetten? Dit zijn de 10 voordelen!

voordelen Virtual Assistant
Ben jij een kleine zelfstandige of werk je voor een stichting of vereniging? Wil je werk uit handen geven waar je zelf niet aan toekomt? Het inzetten van een Virtual Assistant is dan de ideale oplossing. Twijfel je nog? Lees hier de 10 voordelen van samenwerken met mij.

Druk met de waan van de dag

In deze blog leg ik je uit wat de voordelen zijn van het inzetten van een Virtual Assistant én wat de 10 voordelen zijn van samenwerken met mij.

Als eigenaar van een kleine onderneming ben je druk met de waan van de dag en de lopende orders. Als bestuurslid van een vereniging of stichting, probeer je alle taken zo zorgvuldig mogelijk uit te voeren of te coördineren. Onderstaande komt je vast bekend voor:

  • Om kosten te besparen houd je graag alles in eigen hand, ook de taken waar je eigenlijk geen kennis van of ervaring in hebt. Bijvoorbeeld de boekhouding, het ontwerpen van een website of het versturen van een emailnieuwsbrief.
  • De kleine terugkerende werkzaamheden die je er even bij denkt te doen, kosten toch meer tijd dan je denkt. Zoals het onderhouden van de website of webshop, het schrijven van teksten voor klanten of leden of het organiseren van vergaderingen.

Zou het niet fijn zijn om je te kunnen richten op de core business of op de taken die daadwerkelijk aan jou toevertrouwd zijn? Tegelijkertijd wil je niet op kosten gejaagd worden door iemand aan te moeten nemen die jou ondersteunt. Het inzetten van een Virtual Assistant is dan de ideale oplossing. 

Wat is een Virtual Assistant?

Misschien heb je nog nooit van een Virtual Assistant gehoord. Een VA (afkorting voor Virtual Assistant) kun je zien als het verlengde van jouw kantoor. Een assistent op afstand.  Een VA is net als jij een zelfstandig ondernemer en weet dus wat er bij het ondernemerschap komt kijken. Virtual Assistants zijn professionals met ieder hun eigen expertise in de taken waar jij geen tijd voor of kennis van hebt.

Andere termen die vaak gebruikt worden voor een Virtual Assistant zijn:

  • Virtueel Assistent
  • Virtual of Virtueel Professional (VP)
  • Virtual of Virtueel Manager
  • (Online) Business Assistant / Manager
  • Office Assistant
  • Office Support
  • Online Office Manager

Virtueel Assistent tarieven

De uurtarieven van een VA zijn afhankelijk van opleiding en ervaring en variëren tussen de 40 en 75 euro. Virtual Assistants werken vaak met verschillende tarieven, gebaseerd op het aantal uur dat ze per maand (week of kwartaal) voor je werken of gebaseerd op het soort werkzaamheden. Je kunt hun diensten vaak afnemen op onderstaande manieren:

  • Op uur basis.
  • Afnemen van een strippenkaart per week, maand of kwartaal.
  • Tarief op basis van een min-max aantal uur per maand.
  • Fixed fee per dienst.

 Zo kun je een VA dus al inzetten voor een aantal uur per maand of eenmalig voor een project. Geen onnodige kosten dus, want jij bepaalt de ondersteuning die je nodig hebt.

De voordelen van een Virtual Assistant

Maar waarom zou je een Virtual Assistant inzetten? Tijdens gesprekken met ondernemers of bestuursleden krijg ik vaak de vraag “Wat levert het mij op?” of “Wat kost het?”.

Het antwoord op deze vragen is dat jij, door werkzaamheden uit te besteden aan een VA, meer tijd hebt voor jouw ‘core-business’. Het belangrijkste voordeel van het werken met een Virtual Assistant is dan ook dat het je meer rust en ruimte oplevert wat resulteert in groei en professionaliteit van jouw onderneming, stichting of vereniging

Andere voordelen van het inzetten van een Virtual Assistant zijn:

  • Een VA denkt met een frisse en objectieve blik mee hoe jij jouw business verder kan opzetten en optimaliseren.
  • Je kunt een VA flexibel inzetten, al vanaf een paar uur per maand.
  • Ook voor eenmalige projecten kun je een VA inzetten.
  • Een Virtual Assistant is een ervaren professional die maatwerk levert.
  • Door ruime ervaring in hun vakgebied hoeven VA’s niet ingewerkt te worden. 
  • Virtual Assistants werken als ZZP-er en zijn derhalve niet in loondienst.
  • Een VA werkt vanuit huis, dus je hoeft geen kantoor in te richten.
  • Ze berekenen geen reis- of verblijfskosten.
  • Er zijn geen risico’s met betrekking tot ziekte of arbeidsongeschiktheid.

De 10 voordelen van samenwerken met mij

Hebben de hierboven genoemde voordelen jou overtuigd om een Virtual Assistant in te schakelen? Dan wil je vast weten waarom je juist met míj een samenwerking aan moet gaan.

  1. Ik ben flexibel inzetbaar en schakel snel.
  2. Door mijn ervaring in zowel B2B als B2C kan ik mij snel en makkelijk inleven in verschillende doelgroepen en stakeholders.
  3. Vaak heb ik al aan één woord genoeg. Heb ik behoefte aan meer informatie, dan stel ik gerichte vragen waar ik direct mee aan de slag kan.
  4. Als organisator houd ik van structuur. Zo zorg ik voor orde in de mappen structuur of leg processen vast indien dit nog niet gedaan of gewijzigd is.
  5. Ik stel realistische doelen.
  6. Mijn aanpak is gericht op uitkomst en resultaat. Pragmatisch dus.
  7. Ik voel me betrokken bij mijn opdrachtgevers en denk graag met ze mee als sparringpartner.
  8. Bij (complexe) projecten behoud ik de helikopterview.
  9. Ik werk secuur en met oog voor detail.
  10. Daarnaast ben ik open, eerlijk en, als ik anderen mag geloven, een fijn persoon om mee samen te werken.

Marketing, communicatie & product management

Ik heb ruime ervaring in marketing, communicatie en product management. Als Virtual Assistant ondersteun ik verschillende ondernemers en stichtingen/verenigingen met onder andere:

  • Het organiseren van bijeenkomsten, workshops of vergaderingen.
  • Het onderhouden van websites en webshops.
  • Het opstellen en versturen van email nieuwsbrieven.
  • Het plaatsen van nieuwsberichten op social media.
  • Structuur/overzicht aanbrengen in de producten of diensten, zodat bijvoorbeeld inzichtelijk wordt welke benodigde gegevens er nog missen.

Je kunt mij inzetten:

  • On demand: zet mij in wanneer nodig op basis van een vast uurtarief. Ideaal als je eerst wilt proberen of samenwerken iets voor jou is.
  • Als handywoman: voor een eenmalige klus of op projectbasis. Speciaal voor ZZP-ers bied ik een aantal diensten aan tegen vast tarief.
  • Als builder: per maand of kwartaal werk ik een vast aantal uren aan de optimalisatie van jouw bedrijf. Dit is vooral geschikt als je structureel werkzaamheden hebt om uit te besteden. Ik werk met pakketten al vanaf een aantal uur per kwartaal. Zo kan ik ook ondersteuning bieden voor kleinere taken of projecten.

Twijfel je nog steeds of het werken met een Virtual Assistant jou wat oplevert? Maak dan vandaag nog een kennismakingsafspraak waarin ik je vrijblijvend uitleg hoe ik jou kan helpen. 

Jen

Misschien vind je dit ook leuk

hybride werken
Hybride werken; op ontdekking naar de juiste balans

Hybride werken: we gaan op het werk langzaam weer terug naar het oude, naar hoe het was vóór corona, naar het ‘nieuwe normaal’. Althans, dat is wat ik de afgelopen weken steeds vaker lees en om me heen hoor. Ik merk dat dit me helemaal geen fijn gevoel bezorgt en het houdt me aardig bezig.

Webshop beheer uitbesteden

Heb jij een webshop en kost het beheer je (te)veel tijd? Overweeg dan om het beheer uit te besteden. Ik kan je daar op meerdere vlakken bij helpen! Ik heb ervaring met webshop beheer van diverse marketplaces.

Schuiven naar boven